Saturday, November 29, 2008

<<::::mari belajar memandu:::>>>

walaupun aku bukan seorang pemandu yg sah di sisi undang2(xde lesen..huahuahua)..tp bukan bermakne aku xleh bwk keta langsung..pandai2 ar cover line..ade lesen x reti bwk x gune gak..huhu..walaupun begitu..x bermakne aku x memahami undang2 jln raye..aku pernah gak blajar undang2 jln rye mse amek lesen motor(L)dulu..tp oleh krne lesen tu tmat tempoh sblm aku wat lesen P..membuatkan aku mlas nk wat lesen..di tambah plak dgn kos yg tinggi dan prosedur yg mrumitkn bgi mendapatkan sekeping lesen di malaysia..mnyebabkan aku xde mase n x berkesempatn nk amek lesen... t ar aku wat kt mesir ni je..huhu..

kt sni aku nk berkongsi sedikit tips ngan korang care2 memandu di kawasan selekoh(bukan sekolah!)..biasenye memandu di kawasan selekoh ni berisiko utk mendapatkan kemalangan...faktor keadaan jln ,cuaca dan keadaan kenderaan itu juga merupakan faktor terjadinye kemalngan tersebut..

antara tips2 memandu pde kawasan selekoh ialah:-
  • memastikan keadaan brek berfungsi dan permukaan tayar tidak haus(licin.bukannye haus=dahaga..huhu)bende ni penting bg memastikan permukaan tayar mencengkam jln dan tidak menggelincirkan haluan.ape aku tulis ni..huhu...
  • jgn membrek secare mengejut ketika mengambil selekoh-nak wat drift ke ape..huhu..membrek secare mengejut di selekoh boleh mnyebabkan kenderaan anda terbabas dan hilang kawalan..nak2 klau brek kt permukaan jln yg licin..erm..mmg akan terhasil bunyi yg enak dari tayar anda,,..dan seterusnye........huhu..
  • memperlahankan kenderaan sebelum mengambil selekoh- biase ar ni..semua pengajar kelas memandu akan ckp camni..tp jgn ar korang memecut di jln lurus..pstu. tibe2 memperlahankan kereta secare mengejut sebelum selekoh...kena sondol keta blkg bru tau,..agak2 ar..
  • skill yg baek utk mnambil selekoh adalah dgn melepaskan pedal minyak. di penghujung jln lurus..kemudian menekan pedal minyak ketika mngambil selekoh..nmpk cm bhaye skit..yek ar..selalu ambik selekoh kena slow..ni makin laju plak..tp klau kena dgn carenye.skill ini boleh mengimbang kenderaan anda dari terbabas..x caye cube korang memecut di jln lurus da menekan brek semasa mngambil selekoh tajam..mesti gelabah punye..
  • jage jarak anda dgn kenderaan laen-biasenye di penghujung jln lurus menuju ke selekoh..pasti(kdg2 x brape pasti) kenderaan di hadapan akan membrek atau memperlahankan kenderaan..jgn korang potong plak keta tu..nahas kang...so ape yg perlu korang buat supaya menjarakkan kenderaan anda dgn kenderaan di hadapan dgn kiraan sekurang2 nye 2 saat...camne nak kire dua saat tu..korang bukak la sendiri dlm buku belajar memandu..malas plak aku nak tulis kt sni..huhu..
mcmmane plak care pmandu profesional mngambil selekoh dlm keadaan kelajuan yg tinggi???erm..korang tgk la sndiri video kt bwh ni.mlas aku nak terangkan..huhu.




dRiFT?????

erm...korang nak drift ke kt kwsn selekoh..huhu..ni mesti akibat terpengaruh ngn stunt2 dlm filem nih...xyah ar wat kt jln biase..cam gile je aku tgk..lagi plak x semua kenderaan boleh wat drift..biasenye kereta drift ni jenis sport 2wd pacuan blkg..4wd jenis keta sport bole gak kot(mc mitsubishi evo rally)..tp x pernah plak aku tgk keta 4wd(jenis jeep@truck)wat drift..huhu..

ape yg pasti..drift ni mnyebabkan pembaziran..membazir minyak dan juga tayar..tu pon klau drift tu jadi..klau x silap2 leh membazirkan nyawa..huhu...kdg2 leh gak mnyelamatkan nyawa..camne tuh???erm..korang tgk la kt bwh ni..




p/s:-ni la akibatnye akibat kebosanan..huahuahua...

No comments: